Titulní stránka
Poslední aktualizace stránky: 30. dubna 2015 - 19:51Volvox.cz si právě čtou 3 lidé
e-mail

Novinky O nás Katalog Kavárna Zajímavosti, archiv Zajímavé odkazy na internetu Veletrhy Obsah koąíku
O NÁS


Kontakty

Knihkupectví

Katalog ISBN

TOP 50

Napsali o nás

HLEDÁNÍ


Potvrdíte stiskem ENTER

BUNUELOVA PODOBA lidské zvrhlosti


Režisér LUIS BUNUEL, filmová surrealistická legenda, která rozvířila klidné hladiny světové kinematografie skandálním Andaluským psem z roku 1928, a jeho dvorní scénárista JEAN-CLAUDE CARRIÉRE, který spolupracoval na scénářích pozdních Bunuelových filmů Deníku komorné (1964), Krásce dne (1967) s Catherine Deneuveovou jako hlavní představitelkou či Nenápadným půvabem buržoazie (1972) i na posledním Tajemném předmětu touhy(který natočil téměř hluchý sedmasedmdesátiletý režisér), zanechali vedle společných projektů i několik filmových scénářů, které zůstaly utajeny až do režisérovy smrti v roce 1983. Po deseti letech vydalo pařížské nakladatelství Écriture z pozůstalosti tohoto španělského tvůrce filmově nezpracovaný scénář nazvaný TAM DOLE (Lá-bas). I tantokrát bylo předlohou poměrně neznámé literární dílo, v tomto případě román J. K. Huysmanse.

Není divu, že Bunnuelovo a Carriérovo dílo nanšlo filmové uplatnění: v mnohém je totiž skandálnější než většina psychologických a nábožensky laděných snímků, které kdy španělský skandalista natočil. Zatímco se terčem jeho originální kritiky většinou stávaly dvojakost měšťanské společnosti, církevní předpojatost a pokrytectví, ve filmové povídce Tam dole vše shrnuje a násobí paralelním srovnáním současné lidské zvrhlosti s obdobnou zrůdností středověku. V osudu bestiálního vraha neviňátek Gilla de Rais, vraždícího v 15. století ve snaze obětovat mrtvé kusy těl ďábelským silám, se zrcadlí i příběh probíhající v přítomnosti. I v něm násilnická nesmrtelnost a skryté spojenectví se Satanem mají své nezastupitelné místo. Pokud jsou trestuhodné činy nakonec odsouzeny, je to spíše otázkou náhody než systematického nátlaku společnosti, která se zdá být zločinem hypnotizována. Navíc odvolávání se na všudypřítomnou božskou lásku tyto „lidské zrůdy“ ospravedlnilo natolik, že zemřeli jako „svatí muži se slovy o lítosti, božské dobrotě a věčné slávě“.

Přestože Bunuel i v této filmové povídce zůstal věrný ústředním tématům své tvorby, jeho pohled na zvrhlost dnešní společnosti je v mnohém překvapivý. Jeho názory si zaslouží být nepostradatelnou součástí kritického spektra věčných skeptiků.

Papus: KABALA, vydalo nakl. Volvox Globator

Nové knihy č. 21, červen 1996, Lucie Štaudová

© 1991-2024 VOLVOX GLOBATOR
Vytvořilo a spravuje studio LAMA

Počet přístupů na tuto stránku: 4208